Di Indonesia
terdapat dua suku yang kental dengan agama Islam, pertama negri Serambi Mekah
yang terkenal dengan hukum syariahnya dan Negri Andalas yang terkenal dengan
pepatahnya “Adaik basandi Sarak, Sarak Basandi Kitabullah”. Namun sangat disayangkan kedua negri
ini pernah diluluh lantakkan oleh keperkasaan Yang Maha Kuasa. Tentunya sebagai
orang Islam kita meyakini bahwa Allah tidak akan menghancurkan suatu negri atau
kaum kecuali dalam negri tersebut telah tersebar kemungkuran dan kemaksiatan.
Ya, jika kemungkaran telah meraja lela dan amar ma’ruf nahi mungkar hilang dari
permukaan negri tersebut maka tunggulah kehancurannya.
Aceh ditelan
Tsunami pada tahun 2004 silam, zat cair tersebut merangkak kedaratan untuk
menghancurkan semua zat padat yang dilaluinya, ia ingin menyampaikan
pesan bahwa jika Allah taala berkata “kun fa yakun” maka terjadilah semua yang
dikehendaki-Nya, apa kesalahan mereka? Hanya Allah yang tau.
Sedangkan
Bumi Andalas disapa Gempa pada 2009 lalu, bumi yang terlihat diam itu meluluh
lantakkan semua yang ada diatasnya. Sungguh Allah taala “Fa’allul lima Yurid”.
Tidak seorangpun mampu menolak dan menghentikan takdir-Nya.
Dulu Minangkabau sangaik disagani bangso
lain, Minangkabau dikenal dengan tutur
katonyo nan manih, ramah tamah, elok budi, urang barilmu dan baradaik. Kini sadonyo
hampia hilang, pujian dan sanjuangan tu hilang ditelan peradaban. Itu karano
barubahnyo generasi Minangkabau, mereka yang dulunyo cinto ilmu, kini banyak
nan tagilo-gilo harato, dulu banyak nan bakarajo kareh kini banyak urang Minang
nan pamaleh.
Dulu kito tau kato mandaki, kato manurun, kato
mandata jo kato malereang, kini
sadonyo disapu rato jo caruik maruik. Ndak tantu mamak, ndak tau sumando, bako,
urang tuo. Kalau mengicek asa kalua sajo dari muluik tu, lah hilang dari urang
awak “manguok dulu baru
mangango, bapikia dulu baru bakato”.
Dulu para
remaja dan pemuda tampaik bakumpuanyo di Musajik jo surau mankaji hadist jo Al-quran.
Kini tuo mudo bakumpau dikadai, lapau atau
rumah tingga untuak mankaji kartu remi jo domino. Dan nan paliang manusuak
hati, urang-urang tu bahampok, bajudi di muko musajik pulo.
Dulu niniak
mamak tugaihnyo, Anak
dipangku, kamunakan dibimbiang. Kini, anak dicalaik dari jauah, kamunakan
balengahkan. Dulu anak gadih Minang kalua rumah pakai panutuik kapalo, kini calon
bundo kanduang, panjago rumah nan gadang kalua rumah tanpa panutuik paho. Tu
malenggok-lenggok pulo di muko laki-laki, gincu yo sabana taba, baju ketat
pulo, ibilih nan kabalabo kalau bantuak itu.
Dulu katiko
gadih minang manangguang aib karano dulu
bajak dari pado kabau, urang
tuonyo, bahkan urang sakampuang salimbago manungguang malu kasadonyo. Saraso
gunuang marapi jo singgalang diateh kapalo, antah kamano muko keluarganyo
disuruakkan. Surang babuek kasadonyo mananggungkan. Surang makan cubadak, kasadonyo
kanai gatahnyo, saikui kabau bakubang, sakandang kanai luluaknyo.
Tapi kini, anak gadihnyo buncik, urang tuo galak-galak sengeang sajo.
Ndak doh malunyo seketek juo doh, antah lai mangaratinyo bahwa anaknyo dinodai
dek nak bujang urang, bahwa anak gadihnyo bukan gadih elok-elok, bahwa cucunyo
merupakan anak zina atau anak haram bak kato urang.
Dulu kajujuran
manjadi pakaian urang Minang, kini jujur lah bagadaian untuak kauntuangan pribadi,
mangkonyo banyak mancik badasi nan makan padi dilumbuangnyo.
Kalau
dirantau kini urang Minang terkenal dengan pelitnya, urang minang tu licik dan
ciluah. Taimpik ndak diateh,
takuruang ndak dilua. Karajo saketek, upah ndak banyak. Ilmu batingakan,
agamo balupokan.
Antah bilo masonyo kito mambangkik batang tarandam, managakkan tali nan lah kandua, mahiduikan api nan alah puduik. Istilah “patah tumbuah, hilang baganti” tingga kato-kato. Landasan kito “adaik basandi sarak, sarak basandi kitabullah” hiasan carito sajo. Buktinyo nihil untuak zaman kiniko. Maratok Gunuang Singgalang mancalaik tingkah laku urang minang pado zaman kini, manangih Gunuang Pasaman maliek kemerosotan anak nagari, kalau alah berang Gunuang Marapi, habih Luhak Nan Tigo dibueknyo.
Solusinyo
mari wak babaliak ka jati diri urang Minang yang berpedoman kapado kitabullah,
tantunyo dengan manjalankan parintah Allah jo Rasulnyo.
Semoga hari
esok lebih baik dari pada hari ini, semoga tanah Minang kembali hijau,
menumbuhkan dan melahirkan urang-urang hebat seperti Hamka, M. NatsirBung
Hatta, Tuanku Imam Bonjol, Alkhatib Al-minangkabawy dan orang hebat lainnya.
Dan kita berdoa agar “adaik basandi sarak, sarak basandi kitabullah”
benar-benar ditegakkan di Bumi Andalas yang kita cintai ini.
Komentar
Posting Komentar